SPO Auto & Bandenservice is gespecialiseerd in TPMS Service

Wij zijn gespecialiseerd in het lezen, schrijven, plaatsen van TPMS sensoren - Informeer naar de mogelijkheden.



Kosten TPMS Sensor vervangen 

Het kost €95 incl. BTW per sensor om die te vervangen met een nieuwe sensor en opnieuw in te leren in uw auto.

Wat is TPMS

Het bandenspanning controlesysteem TPMS staat voor 'Tyre Pressure Monitoring System' en  is sinds 1 november 2014 verplicht op elke nieuwe personenauto.
Het systeem houdt de druk van je banden in de gaten. Door de verplichting van TPMS wil de Europese Unie de verkeersveiligheid verbeteren. 

Hoe werkt TPMS

Een auto met een TPMS-systeem heeft een controlelampje op het dashboard. Het waarschuwt als de spanning in één of meer banden 20% te laag is.
Zodra je dit lampje ziet branden, neem dan geen enkel risico. Rijd niet door, maar ga meteen naar een veilige plek om te stoppen en controleer je banden op beschadigingen. 

Brandend TPMS-lampje reparatie-adviespunt of afkeurpunt APK

Als het TPMS-systeem in je auto niet of onvoldoende werkt, dan blijft het TPMS-controlelampje op het dashboard branden.
Is je TPMS defect? Dan krijg je vanaf mei 2018 bij de APK-Keuring het advies om het systeem te laten repareren.
Dit geldt voor auto's van 2017 en ouder. Voor auto's vanaf 2018, is een defect TPMS-systeem reden tot afkeur.
Daadwerkelijke afkeur vanwege TPMS laat nog wel aan aantal jaren op zich wachten, want de meeste auto's hoeven pas in 2021 of 2022 APK-gekeurd te worden.

Soorten TPMS systemen
Er bestaan twee soorten TPMS: het directe en indirecte systeem.

Het grote verschil tussen beide is dat indirecte systemen geen gebruik maken van druksensoren.
Deze indirecte systemen maken een berekening op basis van de omtreksnelheid, diameter en / of hoogteverhouding van een band (ABS systeem).

Een direct TPMS systeem maakt wel gebruik van een druksensor in de band. Wat bij nieuwere auto’s af te lezen is op het display van de boordcomputer.

U kunt zonder Afspraak terecht
en Klaar terwijl u wacht.